Pesach - Pascha PDF Drukuj Email
Zbyszek czyta, inni też...
sobota, 07 kwietnia 2012 17:47

7 kwietnia 2012 społeczność żydowska w Polsce, w tym z Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie, rozpocznie celebrowanie święta Pesach, upamiętniającego wyjście Żydów z niewoli egipskiej.

Pesach w tym roku rozpocznie się 7 kwietnia wraz z zachodem słońca i potrwa osiem dni. (Pesach obchodzone jest przez siedem dni w Izraelu oraz w społeczności Żydów reformowanych i przez osiem dni wśród ortodoksyjnych Żydów w Diasporze). Święto upamiętnia wyprowadzenie Żydów przez Mojżesza z niewoli egipskiej. Samo słowo Pesach oznacza „ominięcie/przejście obok”, co związane jest z jedną z plag egipskich, zesłanych przez Boga na Egipcjan. Anioł śmierci zabijający pierworodnych ominął wtedy domy żydowskie.

Pesach jest historią żydowskiej drogi od niewolnictwa do wolności. – „Avadim hainu - niewolnicy, którymi byliśmy” to jedno z kluczowych zdań, które będziemy czytać podczas sederów pesachowych. Te słowa są bardzo precyzyjne, byliśmy niewolnikami. Nie nasi prapradziadowie, tylko właśnie my – mówi rabin Tyson Herberger z Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie.

W święto konieczne jest usunięcie z domu tzw. chamecu, czyli wszelkiego zakwasu: pieczywa, mąki, kaszy, roślin strączkowych. Zamiast chleba spożywa się macę. Według tradycji Żydzi wychodzili z Egiptu w wielkim pośpiechu i nie mieli czasu, aby pozwolić wyrosnąć bochenkom chleba. Usunięcie chamecu jest również symbolicznym sposobem na pozbycie się pychy i arogancji. W Gminie organizowana jest zbiórka chamecu, który zostanie następnie podarowany noclegowni dla osób bezdomnych.

W Gminie Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie obok społeczności ortodoksyjnej już drugi raz świętować będzie także społeczność postępowa, która stanowi ważną część odrodzonej gminy warszawskiej. – Wierzymy, że tak jak dla naszych przodków wyjście z Egiptu było początkiem nowego życia w wolności i związanej z tym przemiany duchowej, dlatego podczas każdego Pesach należy połączyć oczyszczenie naszych domów z chamecu z wewnętrzną odnową i osiągnięciem dojrzałości do życia w wolności – mówi rabin Stas Wojciechowicz, postępowy rabin Gminy Żydowskiej w Warszawie.

– Pesach jest też świętem wiosny i odrodzenia, co jest szczególnie symboliczne dla naszej wspólnoty, zarówno dla wszystkich odrodzonych gmin żydowskich w Polsce jak i naszej społeczności postępowej, pragnącej nawiązać do tradycji polskiego, a w szczególności warszawskiego, judaizmu postępowego – dodaje.

Podczas uroczystej kolacji (sederu) spożywa się posiłek dokładnie według porządku zawartego w Hagadzie - opowieści, którą wspólnie czyta się podczas wieczerzy. Ważne jest, aby wszyscy uczestnicy dokładnie zapamiętali i zrozumieli historię wyjścia z Egiptu. Podczas wieczerzy należy zjeść macę, a także gorzkie zioła, natkę pietruszki, pieczone jajko, kawałek pieczonego mięsa z kością oraz charoset, czyli mieszaninę jabłek, orzechów i wina.

– Święto Pesach jako znak wyzwolenia jest szczególnie ważne dla judaizmu postępowego, związanego z nim przekonania o pełnej równości kobiet i mężczyzn oraz potrzeby ich wspólnego zaangażowania w budowę i życie wspólnoty – mówi rabin Wojciechowicz. Wierzymy, że zasady naszej wiary wymagają w każdym pokoleniu przedefiniowania i nowego sposobu wyrażania religii, przy zachowaniu jednocześnie powagi tradycji – dodaje Wojciechowicz.

Źródło: PAP

Więcej o Passze TU.

A o związkach Paschy żydowskiej z chrześcijańską Wielką Nocą TU.

Meroutka

Zmieniony: sobota, 07 kwietnia 2012 18:21
 
RocketTheme Joomla Templates